Narrow your search

Library

ACV - CSC (1)

AMSAB (1)

Arteveldehogeschool (1)

Belgian Parliament (1)

KBR (1)

KU Leuven (1)

Odisee (1)

UCLL (1)

UGent (1)

UHasselt (1)

More...

Resource type

book (1)


Language

Dutch (1)


Year
From To Submit

2003 (1)

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Book
Klinken met de vakbond
Authors: ---
ISBN: 9058529932 Year: 2003 Publisher: Mechelen Kluwer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

INHOUD: I. Structuur van het overleg in de onderneming - 1. De Belgische overlegstructuur - 1.1. Werknemersvertegenwoordigers - 1.2. Werkgeversvertegenwoordigers - 1.3. Niveaus van sociaal overleg in België - 2. Vakbondswerk op bedrijfsniveau - 2.1. De ondernemingsraad - 2.2. De vakbondsafvaardiging - 2.3. Comité voor preventie en bescherming op het werk - 3. De bewegingsruimte van de overlegorganen - 3.1. Beschikken over de nodige tijd en middelen - 3.2. De actiemogelijkheden van de overlegorganen - 3.3. Overleg in K.M.O.'s - II Werken aan een positief sociaal klimaat - 1. Probleemstelling - 2. Soorten klimaat - 2.1. Confrontatie- of conflictmodel - 2.2. Pingelmodel - 2.3. Integratiemodel - 3. Hefbomen voor een positief sociaal klimaat - 3.1. Erkenning van de rol van de vakbonden - 3.2. Transparantie door informatie en communicatie - 3.3. Klachtenbehandeling - 3.4. Actieve rol van het lijnmanagement - 3.5. Degelijk en consistent personeelsbeleid - 3.6. Werken aan het relatieproces - III. In gesprek met de vakbonden - 1. Integratief onderhandelen - 1.1. De dilemma's van het sociaal overleg - 1.2. Basisprincipes - 2. Het integratieve onderhandelingsproces - 2.1. De pre-negotiatiefase: onderhandelen als continu proces - 2.2. De voorbereidingsfase - 2.3. De protocolaire fase: sfeerschepping, agenda en procedures - 2.4. De exploratieve fase: informatie vergaren, geen debat - 2.5. De maneuvreerfase: de kern van het spel - 2.6. De compromis- of afsluitingsfase - 2.7. De post-negotiatiefase - 3. Omgaan met harde onderhandelaars - 3.1. Laat je niet prikken - 3.2. Ga aan hun kant staan - 3.3. Herformuleer de probleemstelling - 3.4. Zoek samen naar oplossingen in wederzijds belang - 4. Defensieve onderhandelaars vermurwen - 4.1. Perspectiefwissel en empathie - 4.2. Geduldig luisteren en vragen - 4.3. Feedback - 4.4. Impasse-tactieken - 4.5. Hard onderhandelen - 4.6. Het hoofd buigen - IV. Spelers aan het woord - 1. HR-Directeur Paul Verpeet 'Je hebt de vakbonden die je verdient' - 2. Vakbondssecretaris Inge Vervotte 'Reflecties over de rol van een vakbondssecretaris in crisistijd'

Listing 1 - 1 of 1
Sort by